Kees Woestenenk
Bio
Geboren 1938. Mijn bouwkundige opleiding heb ik in de zestiger jaren gevolgd aan de toenmalige HTS in ’s Hertogenbosch, vervolgens architectuur in Amsterdam bij de Academie van Bouwkunst, gecombineerd met een dienstverband bij het bureau van architect Zanstra, eerst als bouwkundig tekenaar, uiteindelijk als medewerkend architect. In 1975 verhuisde ik naar Apeldoorn waar ik na een kort dienstverband in 1976 mijn eigen eenmans architectenbureau begon. Een andere activiteit was Kawecon, een consultancy waar ik computer software voor de bouw ontwikkelde, informatie- en communicatie technologie leerde ik d.m.v. zelfstudie. Van 1981 tot 2003 was ik part-time in dienst bij de Stichting STABU in Ede, waar ik de STABU bestekssystematiek ontwikkelde, de software daarvoor ontwikkelde ik als Kawecon. Bij STABU ontwikkelde ik ook een meer omvattend informatiesysteem voor de bouw onder de naam LexiCon. Na mijn vertrek bij STABU heb ik dat systeen in Kawecon verder ontwikkeld als Semantic Concepts, dat in 2014 is overgedragen aan de Nederlandse Conceptenbibliotheek (CB-NL), onder beheer van het Nationaal BIM-Platform. Het systeem is daar niet verder uitgewerkt, daarom heb ik het zelf verder geformaliseerd tot een ontologie onder de naam Bouwconcepten.
Ik maak ik deel uit van het kunstenaarscollectief H10a en van de Stichting Ateliers Apeldoorn.
Sculptuur
Na een looptijd van meer dan 30 jaar als architect en ict-er houd ik mij thans vooral bezig met beeldhouwen. Thuis heb ik een klein atelier. Voor grotere beelden reisde ik de afgelopen jaren naar Pietrasanta in Italië, het mekka van de beeldhouwers, waar ik kon werken in het atelier van de Fondazione ARKAD, een voormalige zagerij van marmer, een paar kilometer van Pietrasanta. Ik werk in steen en hout, steen pas de laatste jaren. Marmer is fantastisch om in te werken, maar ik probeer graag alle steensoorten. Ik heb beelden van marmer, albast, serpentijn, springstone, speksteen, basalt, hardsteen, graniet, onix, obsidiaan, seleniet, jade en olivijn. Ook in hout is het fijn werken. Mijn oudste beeld is gemaakt van een stuk van een oude, ingerotte grenen balk uit een grachtenpand in Amsterdam. Ik heb beelden van olijfhout, eiken, berken, linden, acacia, esdoorn, kersen, dennen, douglas en balsa. Ik werk abstract en figuratief. Het gaat mij om zeggingskracht van de vorm. Die vorm moet spannend zijn en horen bij het materiaal waaruit hij ontstaat. Soms werk ik vanuit een vorm die ik van te voren heb bedacht of uitgeprobeerd in klei, soms zoek ik de vorm in het materiaal zelf. Dat is meestal het geval bij hout, of bij niet-gezaagde steen. Ik laat me graag inspireren door het menselijk lichaam, zowel man als vrouw. De vormen van een lijf kunnen prachtige, spannende vlakken en curven hebben die bij mij – soms erotische – emoties oproepen die ik dan probeer in het beeld te vangen, en die ik dan hoop via het beeld aan de toeschouwer over te dragen. Veel van mijn beelden zijn gepolijst of vlak afgewerkt, zodat het samenspel tussen vorm en materiaal optimaal tot zijn recht komt. Als het mogelijk is werk ik bloot, op die manier voel ik mijzelf het prettigst en het meest verbonden met het werkstuk.
Als ik iets probeer te vertellen over mijn sculptuur dan zou het kunnen gaan over het wordingsproces, dat is het proces dat zich afspeelt tussen mij en de brok steen of het blok hout. Voor het eerst op de bok staan wij daar tegenover elkaar. Het initiatief ligt bij mij, anders gebeurt er niets. Soms zijn er aanknopingspunten, een onregelmatigheid, een scheur of ander gebrek, een in het oog springende vorm, meestal zijn deze aanknopingspunten nog onvoldoende en begin ik te hakken.
En dan begint de dialoog, die, als het proces goed verloopt, eindigt in een vorm die klaar is. Bij het vinden van die vorm moet ik mij voortdurend afvragen of ik mij laat leiden door mijn gevoel of door vooringenomenheid, er gebeurt iets onverwachts, de steen gaat doormidden, of het hout blijkt een onvermoede rotte plek, noest of scheur te hebben, de dialoog wil maar niet tot stand komen, en soms ben je niet op tijd gestopt.
Uiteindelijk is er een resultaat, als het goed is vind ik er het gevoel, de emotie in terug, als het minder goed is, is die verzwakt of verdwenen.
Een boodschap heb ik niet, of het moet de boodschap van schoonheid en ontroering zijn. Ik maak geen pamfletten, mijn werk is geen protest tegen misstanden en geen oproep tot redding van onze door ons vernielde planeet, geen protest tegen oorlog of misdaad. Natuurlijk beroeren deze zaken mij, zoals zij ieder weldenkend mens beroeren, maar wat mij drijft is iets te maken dat gewoon mooi mag zijn.
Schilderen en Tekenen
Schilderen en tekenen doe ik al sinds mijn jeugd, maar de laatste jaren kom ik er niet toe, andere zaken vergen meer tijd. De hier getoonde werken zijn dus niet recent. De schilderijen zijn, net als mijn sculptuur, al werkend ontstaan, zonder vooropgezet idee, ze zijn ook zonder titel en laten de interpretatie geheel over aan de beschouwer, communiceren hopelijk mijn gevoelens. De tekeningen zijn snelle modelschetsen met houtskool, pastel en inkt of waterverf.
Architectuur
Architectuur is voor mij het creëren van ruimte waarin bepaalde activiteiten van gebruikers kunnen plaatsvinden, meer dan het uitstralen van status of macht, dus functionaliteit tegenover monumentaliteit. Een ruimte waar je in kunt functioneren is niet alleen een volume van bepaalde afmetingen, maar ook een omgeving met sfeer en het juiste klimaat van licht, lucht, temperatuur en akoestiek. De sfeer wordt bepaald door compositie, schaal, materiaal, kleur en aandacht voor details. Ik heb geprobeerd in mijn projecten deze aspecten te realiseren binnen de beschikbare budgetten.
De getoonde projecten beslaan de periode 1955 - 1995, het zijn deels in mijn architectenpraktijk gerealiseerde gebouwen, maar ook studies, prijsvragen, en projecten waaraan ik in dienstverband als medewerkend architect heb gewerkt. Na deze periode ben ik gestopt met architectuur om verder door te gaan met andere activiteiten.
Fotografie en Video
Met fotografie en video probeer ik het niveau van plaatjes maken te overstijgen. De ruwe foto's bewerk ik met software zoals Photoshop en video's monteer ik met video software. Ook probeer ik digitale kunst.